Groupon overtrof de verwachtingen voor wat betreft de afgelopen prestaties, maar temperde verwachtingen voor de toekomst. Donderdag presenteerde de aanbiedingensite zijn resultaten over het vierde kwartaal. De omzet steeg met 20 procent naar 925,4 miljoen dollar.

Analisten gingen uit van 908 miljoen dollar, meldt TechCrunch. Het bedrijf ziet het komende kwartaal niet al te zonnig in, met een omzet van 790 tot 840 miljoen dollar, lager dan analisten hadden verwacht.

Het speelde Groupon parten dat consumenten een beetje moe begonnen te worden van iedere dag een mail met aanbiedingen in hun inbox. Het bedrijf ging daarom op zoek naar andere manieren om consumenten naar hun aanbiedingen te lokken. Ook deed Groupon een aantal overnames, en ontwikkelde het eigen producten. Zo werd het bedrijf actiever in de reisbranche door samen te werken met Expedia.

Volgens Groupon is nu 29 procent van de verkopen het gevolg van een zoekopdracht, tegen 19 procent vorig jaar. Dat toont aan dat klanten de weg naar Groupon zelf weten te vinden. Het totaal aantal tegoedbonnen en producten kwam uit op 101 miljoen, een toename van 81 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Marktplaats uitbouwen

Topman Eric Lefkofsky zei dat 2014 een jaar van omkeer was voor Groupon. Vooral in Noord-Amerika deed het bedrijf weer goede zaken. “We richten nu onze aandacht op het uitbouwen van onze marktplaats, zodat onze 260 miljoen abonnees een geweldige ervaring hebben als ze Groupon gebruiken.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl